tisdag 19 april 2011

Ansvar

Borde inte ha sagt något häromdagen om hur stabilt Sigge ligger i sockret just nu... Sånt får man ju snart äta upp. Pumpen går på +50%, och ändå ligger han högt. Jag är så jävla pissless på alla dessa infektioner. Jag bär ju alltid med mig ansvaret för hur Sigge mår. Det jag gör och de beslut jag tar kommer påverka honom resten av livet. Jag bär ett personligt ansvar över Sigges fysiska hälsa i vuxen ålder. Det är så fruktansvärt uttröttande. Ibland känner jag hur själen skulle få behöva vila ett litet tag. Inte tänka socker, inte tänka ansvar, inte tänka framtid. Och inte kan man stänga av bara för att barnet sover. Även då pågår den ständiga sockerkampen. Gudskelov att Sigge ännu är omedveten om vad som försiggår kring honom. En dag kommer både han och Viggo vara alltför medvetna. Ibland tänker jag- bara de blir större. Då blir det lättare, då kan de ta eget ansvar. I nästa andetag blir jag leddsen över att de kommer leva med det här resten av livet.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Förstår precis vad du menar, vi mammor och pappor med diabetesbarn vi har diabetes typ 3. Till råga på allt elände är jag sjuksköterska och tycker att jag hela tiden skulle veta bättre men det går ju inte, så fort man tror att nu förstår jag så ändrar sig allt.... Min son var 6 år när han fick diabetes nu fyller han 10 snart. Han blir fruktansvärt trött på sin sjukdom ibland men överlag går det bra. Jag brukar försöka muntra upp mig med att tänka på vad som fanns för 20 år sedan i diabetesprylar, inga mätare man fick åka in till sjukhus för att kolla ett blodsocker, inget måltidsinsulin bara långverkande med engångssprutor, insulinet fick man blanda själv.Tänk vad som måste finnas om 20 år! Kanske t.om. bot!

    Kram och Glad Påsk! Birgitta

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas på att det går lika fort framåt som det gjort de senaste 20 åren :)
    Glad Påsk, Linda

    SvaraRadera
  3. Diabetes typ 3! Så sant :)Det är så skönt att få dela med andra diabetesföräldrar som verkligen vet hur det känns! Glad påsk (något i efterhand) till er med!

    SvaraRadera