onsdag 9 mars 2011

Svängigt humör och socker

Hej och välkommen "T", alltid roligt när nya läsare ger sig tillkänna!

Just nu är jag enormt trött på mig själv och mitt svängiga humör. Ena dagen är allt toppen och livet härligt. Andra dagar är det inte riktigt lika toppen. För även om jag egentligen mår riktigt bra nu för tiden, märker jag att jag har dålig motståndskraft när de där jobbiga dagarna plötsligt dyker upp.
Ibland känner jag själv att jag blir så gnällig här i bloggen. Varför är jag så dålig på att skriva allt roligt som är?? Men visst, jag märker själv att jag mår bättre med detta som pysventil...


En sak som bidrar till min nedstämdhet idag, är att det känns hopplöst att få till rätt värden på Sigge. Trots att vi har ställt om pumpen i omgångar så blir han fortfarande jättelåg på dagis innan lunch . Det är inte ovanligt att han ligger mellan 1,7-2. Trots sänkningar . Trots mellanmål utan tillhörande insulin. Tack gode gud att han inte krampar eller blir medvetslösa av sina känningar...I går låg han istället plötsligt på 19 innan lunch. Detta trots att våra morgonrutiner är detsamma. Samma frukost samma tid. Samma morgon dosering. Etc. Förvisso kan det ju vara en bubbla i slangen, men han fortsatte sen ligga högt under dagen. Klart att barnet inte mår bra! Ena dagen ger samma förutsättningar att han ligger på 2, andra dagar 22. Klart man blir förvirrad...

För att jämföra med Viggo som 2h efter lunch på måndag låg på 4,9 och på tisdag 5,2. Fröken frågade varför det är sån skillnad. Tja...? Önskar jag hade ett riktigt bra svar på det. Fast det har jag ju egentligen. Det är ju Viggos fantastiska egenproduktion som fortfarande stabiliserar. Diamyd Diamyd Diamyd. Ge mig Diamyd....

Det är så lätt att jämföra med "alla andra". Ringde igår till mottagningen för att fråga om något annat och vi kom att prata om detta. Det var så skönt, för jag fick en jättepeppning. Kathrin påminde mig om att Sigge faktiskt är ganska liten än och då händer enormt mycket i kroppen, dessutom har han ju konstanta infektioner och de påverkar ju också i hög grad. Under vinterhalvåret är det svårt att få till det på Sigge. Man ser verkligen en markant skillnad på hbA1c vinterhalvår/sommarhalvår. Så med hopp om ljusare tider...!!

De känns plötsligt lite avlägsna. Just nu vräker snön nämligen ner här.

2 kommentarer:

  1. Tänkte bara tipsa om att du nu har chansen att bli dagensblogg:)
    Klicka här för att anmäla dig:
    http://domkallarmighannes.blogspot.com/2011/03/dagens-blogg_08.html

    SvaraRadera
  2. Detta är väl ett ypperligt ställe att få ventilera och inte bara skriva om positiva roliga saker. Vet hur det är under de jobbiga dagarna, man behöver få prata/skriva av sig.

    Angående 19 värdet innan lunch... det kan inte ha varit en rekyl på ett lågt värde???
    Syrkekramar, Linda

    SvaraRadera