tisdag 1 februari 2011

Lite sur

Började igår morse med att sätta ny nål. Igen. Jag vet inte vad han gör med den där nålen. Drar han bort den med flit när han ligger i sängen, eller trillar den för att han ålar sig? Lite roligt var det hur som helst imorse när han kom ner och det första han säger är- Nålen sitter fast! Han känner nog oxå av att vi börjar många dagar med att sätta ny nål. Men det är klart, jag vet ju att han tycker det gör ont...

Igår blev jag faktiskt lite sur på vår fina dagisfröken. Sigge har nämligen varit delvis torr ända sen i sommras, men ändå hela tiden haft blöja på dagis. Jag har nämligen känt att det helt enkelt blev lite mycket för dem att även hålla efter det på Sigge. Men nu har det gått såpass lång tid. Jag märker ju att Sigge blir "blöjförvirrad". Alltså bad jag igår om att vi kan väl göra ett försök utan blöja så får vi se hur det fungerar. Och får till svar att "det blir så mycket arbete i gruppen." Ehh...va? Så alla barn ska gå med blöja tills de börjar skolan då? Dessutom har ju Sigge en fördel med en fröken som hela tiden är där för hans skull. Men visst, jag vet att det är hemskt mycket att hålla reda på kring honom hela tiden. Men Sigge är mer än ett barn med diabetes. Han är en vanlig liten kille som oxå behöver vänja sig av med blöjan. Sen blir det lite särskilt eftersom rätt var det är så är han jättehög, och då kissar han jättemycket. Klart att risken blir större att han läcker lite då. Men han måste ju oxå få chansen att lära sig.

Sen var det ju lite typiskt. Hemma springer han ju på toaletten oavsett vad han ska göra. På dagis behöver han ju inte göra det. Alltså hittade fröken honom i ett hörn där han deklarerade att "jag bajsar i blöjan". Eller inte... så han behöver ju påminnas. Men visst, han stärkte ju inte min teori direkt om att han är redo :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar