söndag 12 december 2010

Anmärkningsvärt

Läste just på ett diabetesforum om en mamma som tyckte att det var konstigt att hon själv skulle behöva lära upp dotterns resursperson på förskolan. Utan att få betalt för det dessutom. Är inte det anmärkningsvärt?! För vissa personer tycks det som om allting är någon annans ansvar. Hur kan ens barn vara samhällets ansvar, även om (trots att) de råkar ha en sjukdom. Men framförallt- jag skulle ALDRIG lägga över upplärningen på någon annan än mig eller maken. Hur ska jag då veta att det blir precis så som vi vet att det fungerar för just våra barn? Alla barn är ju trots allt olika... Sen uttryckte hon även en åsikt om att varför man inte tagit in någon som redan kan det här. Hur naiv får man lov att vara liksom?

2 kommentarer:

  1. Inte helt klyftigt. Hon kan väl helt enkelt låta bli att lära upp personen och låta dottern bli sjuk. Är ju statens ansvar!!


    hrm.

    SvaraRadera
  2. Sitter och läser igenom delar av din blogg (som är ny för mig!). Nu valde jag ett random inlägg att kommentera. Eller random, jag föll för det du skrev eftersom jag tycker många i Sverige resonerar så överhuvudtaget. Statens ansvar. Att tex uppfostra barn, det ska väl göras i skolan? Eller eftersom jag är läkare märker jag att en relativt stor del av patienter förutsätter att man kan fixa saker och ting, även på 87-åringar där kroppen börjar protestera. Eget ansvar verkar knappt existera längre. Ett annat ex är sjukförsäkringssystemet (som absolut kan vara orättvist och har mkt brister) - "kan jag inte jobba med just det här så borde jag få vara sjukpensionär". Och hade jag ett barn med en sådan sjukdom skulle jag också definitivt vilja veta att den som ska lära sig lärde sig från mig/maken - då vet jag att de lär sig helt rätt för mitt barn!

    Nåväl. Efter att ha läst igenom en del av din blogg blir jag naturligtvis tagen av att ni har 2 små söta diabetespojkar. 2/3 - hur vanligt kan det vara? Jag vet inte hur forskningen ser ut i dagsläget, men det finns ju allehanda teorier om vad orsaken till typ1-diabetes är. Det är väldigt fina killar ni har i alla fall!

    SvaraRadera