torsdag 30 juni 2011

Sommarlov och frustration

Sommarlovsmys! Lata dagar på altanen och lek i trädgården. Små utflykter i lagom dos. Samtidigt mitt i allt, en sån frustration. Sigge är verkligen inne i en riktigt skitperiod när det gäller sockret. Tycker bara jag kompenserar alldeles för höga värden med jätteökningar på basalen alternativt häver känningar. Och ingen logik åt vare sig det ena eller det andra hållet. Ingen dag är den andra lik- utöver det faktum att det är helt åt pipsvängen. Lustigt, på resan "slarvade " vi ju lite med mat och sovklockan- ändå låg han helbra hela tiden. Så kommer man hem så blir det så här... Dessutom håller rosselandningen och gula snoret i sig. Känner mig helt uppgiven. Nu har det varit så här sen påsk utan uppehåll, annat än ett par timmar då och då när snoret inte runnit lika dramatiskt. Jag har ju bestämt mig för att inte tycka synd om honom för att han fått diabetes. Men att han har det så här med infektioner konstant- det förtjänar han inte och det känns som om det skulle kunna få mitt hjärta att brista. Att han alltid har ihopgeggat öga. Att det alltid rinner från näsan. Att han aldrig kan ta en andetag utan att det rosslar i bröstet. Vi ska faktiskt på läkarbesök i em för detta. Det måst ju göras någon sorts utredning varför han inte kan få vara frisk. Jag vet inte vilken ända man börjar eller om det ens finns något att göra, men jag hoppas det är en bra läkare vi kommer möta som kan hjälpa oss ta tag i detta. Viggo har ju med sin celiaki igA- brist, alltså en immunbrist. Kan Sigge ha något liknande tro...?

Hursomhelst, dagens glädjande nyheter. Vi fick beslutet från fk om vårdbidraget. Pojkarnas diabetes, Sigges astma och infektionskänslighet plus Viggos gluten gör att vi får behålla samma som förut vilket kändes så enormt bra. Jag var helt inställd på att det skulle sänkas nu. Dessutom ligger beslutet nu på två år för första gången vilket är enormt skönt! Allt i tillvaron handlar definitivt inte om pengar, men det är ju väldigt skönt om man inte behöver funderar på att överleva ekonomiskt mitt i allt!

Ska ta och återvända till mitt skuggiga hörne på altanen och dricka en kopp kaffe. Gäller att njuta och ta tillvara på de där sköna stunderna!

2 kommentarer:

  1. Vad jobbigt det låter med alla infektioner, det gör ju inte det hela lättare precis! Hoppas ni fick fatt i en bra läkare som kan hjälpa er!

    Skönt att ni fick behålla vårdbidraget, vi väntar på att de ska ringa upp oss och avgöra om vi får behålla samma som detta året eller om det kommer minska. Spontant känner jag att det är än värre nu, när man inte sovit ordentligt på ett år...men, men vi får se.

    Lånar just nu kontinuerlig glukosmätare för att hoppas få ngn klarhet i de svängiga värdena. Man känner sig värdelös när man hör om andras barn med fina hbA1c-värden osv...Här pendlar det fort upp och ner med en totaldos på ca 5-6 E, svårfördelade små enheter :-D För en månad sen var totaldosen uppe i 8-9 E...

    Hoppas ni har en fin sommar i övrigt!
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  2. Hej ! En ny sajt om moderna sjukdomar och spannmålet har öppnat.

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

    SvaraRadera