lördag 30 juli 2011

Mår bra

Vi mår bra. Så himla skönt att få säga att vi mår bra. Bara som detta att Sigges socker är fullkomligt oförutsägbart just nu. Istället för att ifrågasätta mig själv och vad som gjorts fel, orkar jag att helt enkelt ta tag i situationen. Och känna att jag fortfarande mår bra.

För det allra mesta mår Sigge också bra. Förutom igår när han rasade från 18 till 1,5 på 75 minuter. Hur är det ens möjligt...? Men den senaste tiden känns det som om det inte finns nåt mönster nånstans i hur hans socker beter sig. Massor av känningar i parti och minut. Dessutom har han börjat snora grönt igen. Trodde inte det skulle bli förrän dagis började igen. Nåja, som sagt vi mår ju faktiskt bra!

I år, precis som de två tidigare åren har ju semestern kommit precis när den behövts som mest. Precis när jag känt hur tillvaron börjat bli alltför överväldigande. Det är ju då vi behöver varandra i familjen. Och känna att vi mitt i allt är en stark liten enhet som ger så mycket glädje och ro i själen.

För att avsluta mitt inlägg denna fantastiska lördag måste jag berätta om när Sigge häromdagen orsakade att mitt hjärta satt nånstans i öronhöjd. Jag såg att han satt på studsmattan med pumpen i handen. Den händer ju att den trillar ur väskan. Så jag gick för att hjälpa honom krångla ner den. Då hör jag hur den piper. Alltså, här kan man ju diskutera misstag som inte "får" ske. Men när vi satte ny nål kl 02.45 natten dessförinnan, glömde vi aktivera barnspärren. Nu hade ungen lyckats trycka i sig insulin. Som tur var bara 0,1e. Tankarna och känslorna gick ju direkt till december då han fick åka "bamsen" för att han lyckades trycka i sig 16 enheter. Klåfingriga lilla unge <3

Skickat från min iPhone

4 kommentarer:

  1. Härligt att höra att ni mår bra! Ja, diabetes är verkligen märkligt! Kan det vara hans egenproduktion som är oberäknelig? Vi ser samma sak med Fiona just nu. Oförklarliga studsar i värdena. Det där med pumpen har jag varit orolig för länge. Vi har dock en smart funktion som gör att man aldrig kan ge mer än 0,8 enh per Bolusdos.

    Önskar er en fortsatt bra sommar!

    SvaraRadera
  2. Är också diabetesförälder. Vi har dels valt en spärr på en maxdos på 2 E och fått vår 2-åring att förstå att hon ABSOLUT, ALDRIG får trycka på pumpen själv utan att någon vuxen är med. Vi har inte många förbud i familjen men detta är ett av dem, liksom att hon inte får gå ut utan att säga till t ex. Funkar att prata med och förklara även när det gäller små barn... Prova!

    SvaraRadera
  3. Faktum är att sigge inte har någon egenproduktion kvar. Dessutom vet
    Sigge mkt väl att han inte får röra pumpen. Egentligen. Den gången han fick i sig så mycket insulin hade han pillat ur ampullen ur pumpen och sen tryckt ihop den manuellt. Annars har ju vi oxå den inställd på en max dos. Efter det fick vi ny pump, en som har barnspärr över själva ampullen!

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att höra att ni mår så bra!

    Ja, what-to-do, lilla apan...

    SvaraRadera