onsdag 3 augusti 2011

Arg och Ledsen

Upprörd. Förbannad. Uppgiven. Arg och ledsen.

TLV planerar att utesluta insulinpumpar ur läkemedelsförmånen. De har inte ens ändrat någonting annat än hur man ska se på förbrukningsartiklar, och elektoniska hjälpmedel ska inte längre ses som en förbrukningsartikel. Ett så kortsiktigt tänk, som handlar om att spara pengar-utan tanke på alla konsekvenser för diabetikerna. Det är ju inte ens en konsekvens enbart för den enskilda diabetikern. Utan även för samhället. Att erbjuda den bästa vård tillgänglig minimerar risken för följdsjukdomar. Sjukdomar som kostar enormt i vård, behandling och rehab. Stroke, njurdialys, blindhet för att ta några exempel.

Det som händer är att sjukhuset måste stå för kostnaden för pumpen. Då gäller det att det är ett landsting som är villig att göra det. Annars? Att det plötsligt ska handla om var du bor, i vilket landsting är fruktansvärt. Så orättvist. När din vård handlar om pengar tillgängliga känns det plötsligt som en amerikansk modell, och det är inte så vi lever här i Sverige.

När jag hörde om detta häromdagen var jag ju naturligtvis tvungen att ringa vår fina doktor. Hon försäkrade mig om att när även Viggo behöver pump, kommer naturligtvis även han att få det. Så visst, jag behöver inte oroa mig för "egen skull". Men jag störs enormt att orättvisan i det hela. Hon berättade för mig att om en hel läkarkår som strider för att detta inte ska bli verklighet. Läkare som borde få lov att lägga sin tid och energi på andra saker.

TLV har i dagsläget fått tre stycken JO-anmälningar på sig pga detta.

3 kommentarer:

  1. Hej Tove!
    Ja det är fruktansvärt och det blir en klasspolitik om vem som har rÅd med pump. Jag tycker att vi borde gå ihop i de här frågorna alla vi föräldrar med diabetessjuka barn. Har mallar till både Hägglund och barnombudsmannen idag. Det är verkligen sinnessjukt.
    Hälsar Richard

    SvaraRadera
  2. Tack för en bra blogg! Har själv typ 1 diabetes sen barndomen och i våras fick även min 3 årige son det. Även om diabetes ej är nytt för mig så är det en enorm omställning för hela familjen, känner igen mycket av det som står i bloggen. Gällande pump så står vi på kö för att vår son ska få en, nu vet jag dock inte om det blir så. Utifrån era båda inlägg tänkte jag att man kan samla namnunderskrifter från oss föräldrar från olika städer i landet. Jag bor i Malmö, och skulle kunna kontakta de föräldrar jag vet här nere. Vad sägs? Hälsningar Ulrika

    SvaraRadera
  3. Helena Lindmark03 augusti, 2011 23:05

    Hej Tove!
    Mona Hållander har via Facebook startat en grupp och en protestlista,
    GRUPP: https://www.facebook.com/groups/239526116087604/
    PROTESTLISTA: https://www.facebook.com/event.php?eid=118939078201964
    Varje namn har betydelse! Jag har idag mailat socialministern, barnombudsmannen, Barndiabetesfonden och Ung Diabetes...
    Denna mardröm får bara inte bli verklighet!

    Helena Lindmark
    mamma till Elin -06 (deb. nov -09) och Ivar -08

    SvaraRadera