måndag 15 oktober 2012

När svaren inte är självklara

Hamnade i en diskussion med Viggo häromdagen. Fina känsliga Viggo med alla sina funderingar. 6 1/2 och hela tiden klurar kring sin relation till omvärlden. 

-Mamma, diabetes är ju en sjukdom.
-Ja, det är det.
-Men då betyder det ju att jag är sjuk jämnt?!
-Det gör det inte. Sjuk är man om man har feber eller kräks. Du HAR en sjukdom, men du ÄR inte sjuk.

Inte ett helt enkelt svar. Jag vet inte i hur hög grad han förstod vad jag försökte säga, men han höll helt klart med om att sjuk-det är han ju inte. 


Därmed nöjer jag mig för den här gången. 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Kul att du skriver igen!
    Vi säger ungefär samma som ni, att diabetes är en sjukdom men att S bara blir sjuk av den om han får för lite eller för mycket insulin ungefär. Så länge det blir rätt doserat så ligger du ju bra och är inte sjuk och mår inte dåligt av diabetesen och det brukar han verka förstå, eftersom han inte heller känner sig sjuk då.

    Hoppas du kommer iväg imon och kan ha kul och slappna av!
    Kram Sanna

    SvaraRadera