söndag 9 oktober 2011

Bara den är frisk

Hörde just en blivande mamma säga, det spelar ingen roll- bara han eller hon är frisk. Det där är faktiskt någonting jag har tänkt på mycket. Bara den är frisk. Annars så vad? Självklart har jag också sagt så en gång i tiden . Tre gånger till och med. Men nånstans var det ju en sån där grej jag bara sa. För vaddå, klart att den är frisk.

Sen är det ju inte så att jag går runt och tänker på mina barn som sjuka. Det fick mig t.o.m. att le lite åt mig själv för ett tag sedan. På Volvo skulle de ha barnsjukhusets dag nu i september. Det lät lite spännande för grabbarna. Så jag funderade på om vi skulle vara välkomna. Jag menar, barnen är ju inte sjuka. Inte som de andra. Inte som de man ser som får hjärtat att gå sönder. Kom sen på att jo, de skulle nog faktiskt vara välkomna trots allt.

Visst kan det vara en fin linje mellan att vara sjuk och frisk!

Annars måst jag dela med mig av dagens glädjeämne. Trots att det imorgon bara har gått en vecka sen pumpsättningen, så är Viggo idag hemma helt själv hos kompisen. Så himla stort för min lilla kille. Fina Anna som vågar ta emot honom. Det här är ju ett av mitt livs största orosmoment, att grabbarna inte ska vara välkomna hemma hos kompisarna för att föräldrarna helt enklelt inte vågar ta ansvaret. Så många skräckhistorier jag har hört... Undrar om Anna har den allra minsta aning om hur hon gläder detta modershjärtat?

1 kommentar:

  1. Vi har en flicka, 4 år, med diabetes. Klart att man tänker att "bara barnet är friskt" när den ligger i magen. Våran tjej har en sjukdom som kräver livslång behadling. Men är hon sjuk? Ja, fast i en sjukdom som går att behandla. Den kräver mycket av oss föräldrar, och så småningom av barnet. Redan ganska mycket. Jag har en vän som har ett multihandikappat barn. Ibland undrar jag hur dem orkar. Också en rädsla att barnet skall avlida. Vi blir starka av det här. Vi måste, nåt annat val finns inte. Jag tänker faktiskt numera, att "bara barnet lever" så ska alla andra hinder övervinnas. Men visst är jag ledsen ibland, och riktigt trött på diabetes. Styrkekram till alla med diabetes i vardagen, och alla familjer som kämpar med diverse sjukdomar

    SvaraRadera