tisdag 6 december 2011

Tvång

Läser ytterligare en tråd på familjeliv om att tvinga i barnet penicillin. Eller rättare sagt- hur ska man få i det stackars barnet medicinen utan att behöva tvinga. Det lilla barnet tycker ju faktiskt att det är äckligt...

Det här är nåt som jag går igång på. Välkommen till min värld vill jag skrika. Här sticker vi hål på fingrar och tår minst tio gånger per dag. Vi har tvingat på ena barnet flera sprutor om dagen. Vi sätter nya nålar i magen flera gånger per vecka. Ibland ett par om dagen.

Snacka inte med mig om att tvinga i barn penicillin. Ge det bara, det finns inget att diskutera. Och ja, mina barn har också tvingats ta penicillin många omgångar.

7 kommentarer:

  1. sånt där fascinerar mig... är lite samma resonemang som "att det känns elakt att sätta gränser"; det är väl bara att göra? Det är väl för guds skull förälderns ansvar att säga till barnet "ja det kanske inte är gott, men det ska göras!". Eller?

    SvaraRadera
  2. ja från lillasyster då, glömde skriva under ;)

    <3

    SvaraRadera
  3. jepp, man har fått perspektiv med ett diabetessjukt barn. så är det.

    läste om er egenproduktion. det är samma visa hos oss nu. fiona tappar för varje dag. surt men oundvikligt. nu får vi hoppas på forskningen istället. har du sett www.smartinsulin.com?

    SvaraRadera
  4. Tack för länken, det var nytt för mig! Det låter nästan för bra för att vara sant. Men å andra sidan- det är inte så länge sen dagens pump var ett enormt genombrott i diabetesbehandlingen. Ytterligare radikala framsteg måste ju ske under våra barns livstid!

    SvaraRadera
  5. Emma, mamma till Tove06 december, 2011 22:09

    hm... klart att det "bara är att ge dom", men tänk om det hade varit så lätt.... :(
    Har en pojk på två år och det går inte!!! Vi har försökt olika sorter, och belöningar, och blanda med olika saker och självklart bara tryckt in det i munnen samtidigt som vi lutat honom bakåt... ( men den lille skitungen lyckas ju ändå få ur det ur munnen igen, antingen i vanlig form eller så spyr han!!! Jag lovar att jag ska kräva nobelpris till den som kommer på penicillin i supp-form!! =)
    Ibland (ganska ofta ändå...) så får inte barnen välja, för de förstår inte konsekvenserna av sitt val, så är det väl bara!?
    Tänk om våra barn fått välja?? "Vill du ta ditt blodsocker nu eller ska vi ta det en annan dag?"

    SvaraRadera
  6. Emma, mamma till (en annan) Tove06 december, 2011 22:10

    Hihi... Det ser ju ut som om det är din mamma som skrivit ett inlägg!! Jag får skriva under med Emma, mamma till en annan Tove...

    SvaraRadera
  7. Emma, klart det jag skrev var att hårddra! Jag har ju haft turen att kunna tvinga i mina ungar det förbaskade penicillinet. Järngrepp om kroppen och medicinsprutan i kinden så har de svalt lydigt. Men om de sen skulle spy upp... Frustration! Låter inget kul alls.

    Inlägget var nog mest ett uttryck för min egen frustration över allt jag måste utsätta mina barn för. Jag önskar att pencillinet var mitt största problem...! Säkert känner du detsamma! Kram

    SvaraRadera