onsdag 22 februari 2012

En sån där morgon

Idag är en sån där morgon. Jag klev upp kl 7, och nu, en timma senare har jag hällt upp mitt kaffe.

Strax efter mig kom Sigge nerknatandes. Med nålen hängande på svaj. Som vanligt. Tycker jag sätter ny nål fler gånger än jag inte gör det. Iaf periodvis. Jag vet inte om han pillar bort den mer eller mindre medvetet eller om han helt enkelt snurrar bort den. Han far ju runt som en tok nattetid. Naturligtvis låg han på 18 i socker.

För Sigges del är ju nålbytet inte mer dramatiskt än tandborstning som tur är. Tjongar dit den. Och ser hur både nål och slang fylls av blod. Jaha ja. Gör vi om det då. Hur det än är känns det aldrig roligt att sticka sina barn på det viset.

Så kommer Viggo ner och mår "inte jiktigt bja mamma" Socker på 19. Naturligtvis har hans nål kajkat ur under natten. Samtidigt som sensorns livslängd tagit slut så vi har inte blivit förvarnade.

Viggos nålbyten är inte riktigt lika enkla Framförallt inte när han är så hög. Han blir fruktansvärt speedad och gärna lite provocerande. Jag väntar ut honom medan han springer runt som en tok hela undervåningen för att bestämma var han vill stå under själva nåltjongandet. Sen får vi den på plats utan vidare krusiduller.

Mitt i detta har jag även lyckats packa iväg Rasse till skolan, sett till att han hade med sig gympa-kläder och letat fram strumpor.

Helt ärligt, ibland tycker jag att jag förtjänar ett pris av någon sort. Ömma-modern-som-lyckades-behålla-lugnet-priset.

Nu har jag två stenhöga frukost hungriga killar. Tur ändå att båda är höga eftersom det motiverar väntan på frukosten för båda. Värst när en är låg och hungrig och den andra hög och behöver vänta lite ;)

3 kommentarer:

  1. Ja du förtjänar verkligen pris. Jag förstår inte hur du orkar. Jag har visserligen också tre barn men bara en kille med diabetes. Han har sprutor och klarar mycket själv men det är ändå tungt att få iväg alla på morgonen.
    Hoppas dagen fortsätter på ett bättre sätt!

    SvaraRadera
  2. Klart du skall ha pris! Du är super duktig som orkar vara lugn i de lägerna, vet inte om jag varit det i din situation. Jag hoppas dagen fortsatte i bättre ändå. Ni är såååå goa! Kramar

    SvaraRadera
  3. Hej Tove!

    Jag vet inte vilken kanyl du har men vi kör stålvarianten. Jag upplever att den är väldigt bra och att den väldigt sällan släpper. Vi har meditronicpumpen och deras infusionsset. Vad använder ni?

    SvaraRadera